Inhoudelijke informatie verbindt uw klanten met uw winkel

Online shops moeten snel hun aanbod verbeteren. Was het in web 1.0 nog voldoende om uw brochure statisch zichtbaar te maken, was het in web 2.0 modern om dynamische inhoud zoals nieuws en informatie over beurzen te tonen, in de huidige tijd (zullen we heb web 3.0 noemen?) is het “in zwang” om direct op de homepagina producten aan te prijzen. Veel shops zullen het hiermee niet redden want “Content is King”!

Natuurlijk heeft u een homepage waarop 9 artikelen keurig met een foto vermeld staan, inclusief prijs, de geldende promotie en een korte omschrijving. De typische “CMS-pagina” is op de achtergrond geraakt omdat online verkoop niet over statische tekstpagina’s plaatsvindt.

Toch zult u het met ons eens zijn: het aanbod van 9 artikelen (en uiteraard de gehele navigatie met uw duizenden artikelen) alleen, welke gericht zijn op het verkopen van “een” product aan “een kopende partij” is geen werkwijze die klanten aan uw bedrijf verbind. Sterker nog: de enorme prijstransparantie maakt klanten nog minder loyaal en “grijpbaar”.

Hoe kunt u dan – ondanks uw enorme investering in een online platform en de lagere marges die u op de koop moet toenemen – uw klanten aan u binden?

Wij noemen het “content driven commerce”, waarbij we voortbouwen op het IBM concept “Smarter Commerce”: een manier om uw klanten zowel bij uw Inkoop, uw marketing, uw verkoop en zéker ook tijdens de gebruiksfase te ondersteunen. Content driven Commerce heeft alles te maken met “ranking”, “user generated content”, experience en loyalty.

Wellicht dat het een “andere focus” van u vraagt. U verwacht immers ook niet dat een bedrijf waar u eenmalig voor de laagste prijs iets aanschaft de moeite neemt om u goed te leren kennen.
Wilt u klanttrouw oproepen, dan zult u de interesse van die klant moeten begrijpen. En dat ligt vaak juist in het gebruik van uw producten. Waarom denkt u dat kookprogramma’s zo populair zijn? Sites waar “bouwplaten” voor lego of ander speelgoed worden gedeeld? Forums met cheats voor gamers?
Verbaasd het u dat u op TV een toenemende stroom reclames ziet voor bijvoorbeeld telekids.nl als online speelgoed site?
Content driven commerce verbindt uw bedrijf met uw doelgroep. Door goed gebruik en regelmatig aanbod van relevante inhoud (content) kunt u klanten naar uw omgeving laten komen omdat u uw interesse aantrekt. Aanvoer van filmpjes, bouwplaten, blog posts, nieuws, autoriteiten, rolmodellen, prijsvragen, etc. vraagt een verrijking van uw online shop en uiteraard ook aanvullende vaardigheden voor uw bedrijf.

Heeft dit artikel uw interesse gewekt? We komen graag bij u langs om met u vast te stellen hoe we dit concept voor u kunnen invullen met advies en werkelijke implementatie. Neem even contact met ons op.